Teknologi- og industrifag

Ønsker du å arbeide med teknikk og mekanikk? Er du interessert i maskiner og kjøretøy?

Industri i et moderne samfunn er utenkelig uten teknologiske fag. Alt fra å reparere maskiner, produsere biler, motorer og instrumenter til borerigger og skip.

Opplæringen innen industriteknikk bygger på en kombinasjon av teori og praksis.

Hvem passer studiet for?

Teknologi- og industrifag passer for deg som er praktisk anlagt og har godt håndlag. Du må kunne jobbe selvstendig og være nøyaktig i det du gjør.

Du bør være interessert i ny teknologi, for på dette området er det rask utvikling! Utdanningen gir deg muligheter til en rekke spennende yrker som passer godt både for jenter og gutter.

Har du et ønske om å bygge på med videre utdanning, kan du velge teknisk fagskole, som er et toårig løp. Ved å velge denne utdanningen får du generell studiekompetanse i tillegg til den tekniske utdanning.

Dersom du har et ønske om høgskoleutdanning, er du kvalifisert for inntak på ingeniørhøgskole etter at du har gjennomført læretid med fagbrev. Dette kalles Y-veien.

Hva lærer du?

• å dreie, frese, bore, kappe, skjære, sveise og lodde ulike metaller
  • å montere/demontere motorer og maskindeler
  • å stelle og vedlikeholde mekanisk verktøy og utstyr