Restaurant- og matfag

Liker du å tilberede og servere mat? Er du interessert i kosthold og ernæring? Restaurant og matfag består av dyktige fagfolk som står klare til å lære deg å lage mat.

Hvem passer studiet for?

Restaurant- og matfag passer for deg som er praktisk anlagt og liker å jobbe med mat og servering. Du må være kreativ og nøyaktig, og flink til å jobbe både selvstendig og sammen med andre. Du må være serviceinnstilt og kunne håndtere stress på en god måte.

Selv et moderne samfunn kan ikke erstatte mennesket med maskiner innenfor dette fagområdet. Restaurant- og matfagene søker kreative unge mennesker som kan utnytte alle typer råvarer og liker å bruke fantasien til å komponere nye retter.

Gjennom begge år er elevene utplassert ute i bedrift (YFF) for å få innblikk og forsmak på yrkene de kan velge etter endt Vg2.

Hva lærer du?

• kost og ernæring
  • bruk og behandling av råstoffer
  • matproduksjon og produksjonsprosesser
  • planlegging og tilberedning av ulike matretter
  • norske, samiske og internasjonale mattradisjoner
  • dekking av bord og servering
  • etikk og kunde-/gjestebehandling

Skolens tilbud innen restaurant- og matfag

Avdelingen består av:

Vg1 Restaurant- og matfag

• Programfag: Råvare, produksjon og kvalitet / Bransje og arbeidsliv / YFF
  • Fellesfag: Naturfag, matte, engelsk og kroppsøving.

Vg2 Kokk- og servitørfag (Kokk, ernæringskokk, servitør og ferskvarehandler)

• Programfag: Råvare, produksjon, salg og service / Bransje og arbeidsliv / YFF
  • Fellesfag: Norsk, samfunnsfag og kroppsøving.

Avdelingen legger vekt på trivsel, ryddighet og et godt arbeidsmiljø. Klassene bruker pedagogiske metoder som PBL, samarbeidslæring, tverrfagligsamarbeid mellom programfag og fellesfag og differensiering for å møte enkeltelevenes behov.

Avdelingens timeplan har både teoretiske og praktiske fag, men med en hovedvekt på det praktiske.

Eksempler på hva du kan bli:

• ferskvarehandler
  • pølsemaker
  • kjøttskjærer
  • slakter
  • ernæringskokk
  • servitør
  • restaurantkokk
  • sjømathandler
  • baker
  • konditor
  • sjømatproduksjon