Medier og kommunikasjon

Liker du å jobbe praktisk med kamera og datamaskinen? Ta bilder, jobbe med grafisk design, lage filmer og illustrasjoner? Liker du å lære gjennom virkelighetsnære utfordringer som du må løse alene eller sammen med andre?  Da er medier og kommunikasjon studieforberedende noe for deg!

Hvem passer studiet for?

Gjennom praktisk opplæring med varierte oppgaver og tett oppfølging fra lærerne får du lære å lage forskjellige medieprodukter. Du lærer om planlegging, produksjon og publisering.

Du lærer også om hvordan mediene fungerer og hvordan du skal få til effektiv kommunikasjon, både gjennom reklame, informasjon og journalistikk.

Medier og kommunikasjon studieforberedende gir deg det beste grunnlaget til å søke studier ved høgskoler og universitet innen medier og kommunikasjonsfag.

Det gir deg også det beste utgangspunktet for yrkesvalg innenfor fotografi, grafisk design, kommunikasjon, journalistikk, reklame-, film- og videoproduksjon, animasjon og nettbaserte medieproduksjoner.

Hva lærer du?

• fortellerteknikker innen tekst, lyd og bilde
  • om mediepåvirkning, mediehistorie og journalistikk
  • å utforme budskap, uttrykk og layout
  • bruk av form, farge, lys og lyd som virkemiddel
  • å videreutvikle din digitale kompetanse

Du oppnår

• studiekompetanse og kan ta høyere utdanning

Hvis du tar høyere utdanning, kan du blant annet bli:

• webdesigner, interaksjonsdesigner eller spilldesigner
  • lydtekniker, lyd- eller filmmedarbeider
  • journalist, tekstforfatter eller innholdsprodusent
  • kommunikasjonsrådgiver eller medie- og samfunnskonsulent

Du kan også utdanne deg til andre yrker – med generell studiekompetanse kan du søke de fleste studier ved høyskoler og universiteter.

Arbeidssteder kan være:

• reklamebyråer eller kommunikasjonsbyråer
  • produksjonsselskap eller mediebedrifter
  • aviser eller magasiner
  • offentlige bedrifter

Les mer om medier og kommunikasjon på vilbli.no

Slik søker du